I matkassen

Jag har gång på gång funderat på om jag och Nicklas ska införskaffa oss en typ "Linas matkasse" där man får hem ett visst antal varor med recept som täcker hela veckans middagar. Mycket nyttigt, variation utlovas och dessutom till ett bra pris. Tyvärr är det så att jag ibland kan vara rätt så skeptisk till mat som jag aldrig ätit förut och Nicklas äter absolut inte kyckling så därför har det inte införskaffats än.

När vi själva ska storhandla så försöker jag att tänka nyttigt, med variation och prisvänligt men tyvärr så brukar det oftast bli samma skit som man stoppar i kundvagnen. Det är den klassiska falukorven, lite schnitzlar, köttfärs och en jädra massa potatis och ris. Tyvärr blir det lätt ALLTID så att vi stoppar i mer onödigt än nödvändigt i vagnen såsom glass, läsk, kakor, pajer mm. mm. Och många gånger är det så att vi tänker att vi bara ska åka till affären för att införskaffa oss M A T, dvs sådant som ska tillagas till lunch eller middagar men ändå så slutar det med att vi bara har handlat onyttigt!


Hur får man inspiration till att prova nya maträtter när man är lite feg och kräsen? Och hur kommer det sig att man alltid måste gå förbi godis/kak/chips/glass hyllan eller disken när man är inne och handlar? Det är ju nästan så att man skulle kunna tro att affärerna vill att Sverige ska bli ett fettoland.
Jag (VI) har helt enkelt inte disciplin nog att stå emot alla dessa godsaker!




Nej nu är det hög tid för matlagning. Idag blir det ris med fläskfile i sötsursås. Så här borde det se ut när jag är klar:





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback