Dålig dag med kladdkaka som avslut!

Usch vilken hemsk dag jag haft idag. Satt på tåget imorse på väg till jobbet när jag plötsligt får en massa sura uppstötningar, kallsvettningar och yrsel. Hela tåget snurrade och det bara svartnade för ögonen. Hoppade av och fick sätta mig ner på perrongen i säkert 15 minuter för att det skulle försvinna..
Någon som vet vad det kan bero på eller om det är vanligt under graviditen?
Hursomhelst så tog jag mig tillslut till jobbet och drack där ett stort glas vatten men tyckte inte det hjälpte så mycket. Funderar på om det kan ha och göra med mina gravid-tabletter som jag precis börjat med igen efter ordinationer från min barnmorska.

Kom hem igen vid 13 tiden och gick och vila. Hade ont i hela kroppen.. Bara jag inte blir sjuk nu! Fick lite ryggmassage sen av älsklingen.. <3


Nu har jag precis bakat en kladdkaka så att vi ska ha något gott att mumsa på. Han älskar min kladdkaka och jag fick det här receptet för många många år sedan av en barndomsvän till mig, tänkte bjuda er på det!


KLADDKAKA A'LA MADDE


Du behöver:
2st Ägg
3dl Socker
2dl Mjöl
Ca 2 msk vaniljsocker
3 msk kakao
Smält smör.


Jag brukar slänga ner allt (utom smöret) i en bunke, i exakt den ordningen som jag skrivit ingredienserna i.
Rör om tills allt är blandat. Det ska vara torrt men ändå en deg eller vad jag ska kalla det.
När jag smälter smöret så brukar jag höfta lite, dels för att jag vill spara lite som jag kan smöra formen med sen.
Men smält mellan 50gram-100gram smör. Häll på lite i taget och sleva runt. När det är klart ska det vara en mer degliknande smörja eller om du vill kalla det trög smet. Man kan också kallan den grötlik, fast tyngre :P

(Min personliga touch på hennes kladdkaka är att jag först smörjer formen och sen häller kokos i som en slags ersättning för ströbröd. Ströbröd behövs inte om du har en teflonpanna och egentligen inte kokos heller men jag använder det som en extra smaksättare och den blir dessutom lite karamelliserad eftersom att den ligger på smöret.. MUMS!)

Hur som helst så kommer ni tycka att den är svår att få ut i formen, jag tar en stor slev och tar tag i hela degsmeten och klickar i den i formen sen använder jag en slickepott för att dra ut den så att den ska bli så jämn som möjligt! Oroa dig inte, när den kommer in i ugnen sen så smälter den ut och blir fin, jag lovar!

Sätt ugnen på 175-200grader beroende på vad du har för spis. Sen går gräddningen ganska fort. Jag brukar ha inne min i allt från 10 min till 20. Men det brukar gå ganska snabbt. Jag tar ut kakan när den har fått ett litet tjockt lager som ser ut som en knäckig yta. Brukar för säkerhets skull känna med potatissticka för att se så att den är kladdig innuti. Ta inte ut den om den är för kladdig, men vänta inte för länge heller för då blir den torr. Hellre att den är lite för kladdig än torr isåfall för när den blir kall så stelnar den lite och då är risken att den inte blir så kladdig som du hade önskat. Smaken är ju som baken - delad, så allt är ju en smaksak så du får helt enkelt prova dig fram. Men jag lovar dig att grundreceptet iaf är mycket bra!!



Så här ser min ut när den är färdig! (klicka på bilderna för att sen dom i större format)












Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback