Vecka 23

Jag är så dålig på att förstå hur man räknar. Är jag i vecka 23 betyder det att bebisen är i vecka 21 enligt vad jag förstått.. så det gör mig lite osäker på nu om bebisen är i vecka 23 eller om jag är det.
Jag är beräknad den 10:e Juni, kanske kan någon hjälpa mig att räkna ut det?

Så här står det iaf om vecka 23 dvs om bebisen är 21 veckor:

Fostret väger 450 gram. Fostret lägger på sig mycket de kommande veckorna. På barnets hud bildas det nu ett klibbigt fettlager som kallas vernix. Huden är rynkig och fostrets kropp är smal.

Vissa får vid denna tidpunkt och senare förvärkar. Detta är sammandragningar av din livmoder. Ett slags test på förlossningsvärkarna som kommer när förlossningen sätter igång.

Ibland känner du kanske stick längs sidan av buken. Detta är livmodern och livmoderbanden som sträcks, så kallade ligamentsmärtor. Smärtan avtar dock snabbt och det är helt ofarligt.

Fostrets längd: ca. 29 cm
Fostrets vikt: ca. 625 g

 


Tänkte att jag skulle ha lagt ut en bild på magen också, men min sambo är ju på semester och mina försök på egen hand går bara att skratta åt! Så jag får slänga in bild så fort han kommer hem!


Kommentarer
Mica - Änglaförälder till Nicholaj & gravid säger:

Hej,

om du är i vecka 23 nu så har du gått 22+0 fullgångna veckor. Du är i vecka 23 säger man :)

2012-02-06 | 17:04:26
Bloggadress: http://mammamica.blogg.se/
Jag säger:

Hej! Jo men det jag inte förstår är vid de läkarbesök jag haft och när de har mätt bebisen :P FÖr vid sista besöket sa dom att bebisen var 20 veckor... Det var för tre veckor sedan, men samtidigt enligt barnkollen på FB så visar den att jag är i vecka 23 :P Snurrigt :D

2012-02-07 | 08:16:05
Bloggadress: http://varalskling.se
Mica - Änglaförälder till Nicholaj & gravid säger:

Sv; Jag hittade den genom facebook. Nathalie - mamma till Leo hade kommenterat ett inlägg som du hade gjort där om förvirringen av veckorna. Vet själv hur struligt det kan vara till en början av att veta exakt hur långt gången man är. Men när man väl lär sig så sitter det i. :)



Men när dom sa att bebisen var i 20 veckor sa dom då 20+ eller bara 20?

2012-02-07 | 09:45:00
Bloggadress: http://mammamica.blogg.se/
Jag säger:

Nej hon sa bara 20 veckor. Gången innan var det 17+6 och fick återbesöket exakt samma dag 2 veckor senare. så med andra ord borde det ha varit 19+6 när hon sa 20 till mig.



åh vad förvirrande detta är!

2012-02-07 | 13:56:24
Bloggadress: http://varalskling.blogg.se/
Malin säger:

Hej,



Låt oss säga att du är 23 veckor GÅNGET, vilket betyder att du är 23 veckor + 0-6 dagar (ex 23+4) och det betyder att du är i 24:e graviditetsveckan. Vet att det är krångligt, blev själv förvirrad i början :)

2012-02-09 | 09:13:04
Bloggadress: http://vittingejantan.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback